چه دوچرخه ای برای من مناسب است؟
با عرض سلام خدمت شما علاقه مندان به دوچرخه
هدف از این نوشته این است که شما بتوانید یک دوچرخه مناسب برای خودتان انتخاب کنید. اینکه میگیم مناسب ممکن است برای هر فرد متفاوت باشد. برای خرید یک دوچرخه فاکتورهای زیادی باید مدنظر گرفته شود. در این مقاله از یکسری از تجربیاتم باهاتون حرف می زنم. لطفا ما رو به دوستان خود معرفی کنید.
اولین نکته ای که باید برای انتخاب دوچرخه مدنظر قرار بدهید این است که چه سایز دوچرخه ای برای شما و یا فرزندتان مناسب است. اگر کمی در این زمینه مطالعه کرده باشید، می دانید که روش های مختلفی برای انتخاب سایز مناسب دوچرخه وجود دارد ولی تجربه کاری به من ثابت کرده که اکثر دوستان خریدار آینده نگر هستند. یعنی دوچرخهای انتخاب میکنند که مثلا فرزندشان تا سالها استفاده کند و به اصطلاح اندازهشان باشد. به همین دلیل ما به خریداران محترم پیشنهاد میکنیم که اول سایز دوچرخه را بر اساس محدوده سنی که در ذیل آوردهایم انتخاب کنند و بعد به خدمات پس از فروشش فکر کنند، این بدان معنا است که مثلا اگر برای لاستیک دوچرخه شان مشکلی پیش آمد برای تهیه لاستیک به مشکل برنخورند ( این فقط یک مثال بود).
قبل از تقسیم بندی باید به این نکته اشاره کنم که سایز دوچرخه بر اساس قطر طوقه محاسبه میشود.
بطور کلی با توجه به تجربه ای که داریم جدول زیر را ارائه می دهیم.
سایز | محدوده سنی | خدمات پس از فروش |
2-4 | مناسب | |
14 | 4-5 | نا مناسب |
5-7 | مناسب | |
7-10 | مناسب | |
10-12 | مناسب | |
13 به بالا | مناسب | |
27.5 | 13 به بالا | نا مناسب |
28 | 13 به بالا | فصلی |
29 | 13 به بالا | نا مناسب |
دلایل متفاوتی برای نامناسب اعلام کردن بعضی از سایزها داریم. اولین دلیل جغرافیایی هست که ما در آن زندگی می کنیم. شاید در کشوری مثل هلند دوچرخه سایز 29 بسیار رایج باشد ولی به جرات میتوانم بگویم که این سایز در ایران رایج نیست. دلیل دیگر این است که چون تعداد محدودی تولید کننده و وارد کننده لوازم جانبی این سایز دوچرخه ها در ایران هست، قیمت بسیار بالایی خواهند داشت. از دیگر دلایل می شود به تفاوت کم بین دو سایز اشاره کرد.
حالا که تصمیم گرفتیم چه سایزی مناسب است باید نوع مصرفمون رو بدانیم و براساس آن دوچرخه مناسبی انتخاب کنیم. از این جهت میشود دوچرخه ها را به انواع مختلفی تقسیم بندی کرد. که در مقاله قبلی به تفصیل شرح داده ایم، رایج ترین طبقه بندی طبقه بندی دوچرخه ها، دوچرخه شهری، دوچرخه کوهستان، دوچرخههای بی ام ایکس هستند. این تقسیم بندی به این معنا نیست که شما با دوچرخه کوهستان نمی توانید داخل شهر بروید و یا حرکت نمایشی بزنید ولی رایج نیست با دوچرخه شهری حرکت نمایشی انجام بدید. معمولا پیشنهاد ما به مشتریان عزیز چرخ های کوهستان هست.
بریم سراغ مهم ترین قسمت انتخاب و اون چیزی نیست جز، پاسخ به این سوال که چقدر میخواهید برای دوچرخه خود هزینه کنید؟
معیارهای زیادی برای ارزش گذاری روی یک دوچرخه وجود دارد از جمله جنس قطعاتی که روی آن دوچرخه هست، تجهیزاتی که دوچرخه دارد، سایز دوچرخه، جنس بدنه دوچرخه و در بعضی مواقع خدمات پس از فروش مثل گارانتی آن ( که در ایران خیلی جا افتاده نیست). به طبع تجهیزات دوچرخه، لوازمی هستند که به چشم دیده می شوند ولی جنس قطعات یک بحث تقریبا تخصصی است که در مقاله ای جدا به آن می پردازیم. درمورد جنس بدنه دوچرخه ها می توان دوچرخه ها را به سه دسته کلی بدنه آهن، بدنه آلومینیوم ( آلیاژ آلومینیوم ) و بدنه کربن اشاره کرد. عمده ترین تفاوتشون، وزن بدنه دوچرخه هست که به ترتیب سنگینی میتوان به آهن، آلومینیوم و کربن تقسیم بندی کرد. از دوچرخه هایی با جنس کربن بیشتر در مسابقات استفاده میشود که قیمت آنها نسبتا بالا است. پیشنهاد ما یک دوچرخه آلومینیوم است.
در مورد گارانتی محصولات هم باید خدمتتون عرض کنم که معمولا بدنه دوچرخه شامل گارانتی میشود و برای بیشتر برای دوچرخه های ایرانی صادق است.
یکی دیگه از عوامل تاثیرگذار در قیمت گذاری دوچرخه ها برند آنها است. هرچقدر برند دوچرخه قدیمیتر و خوش نام تر باشد به مراتب قیمت آن بالاتر است. در حال حاضر که این مقاله را مینویسم تفاوت قیمت در یک دوچرخه پنج میلیونی نزدیک به دو میلیون است !!!!!
امیدوارم تجربه چندین سال فروشندگی من برای شما مفید باشد